Električni automobili polako se probijaju na naše tržište, a poslednja premijera je „pežo jon”, koji je kompanija „Verano motors” predstavila na Beogradskom salonu. „Jon” je brat blizanac modela „micubiši iMiev” i „sitroena C zero”, a zanimljivo je da se „francuz na struju” sklapa u Japanu, gde se proizvode litijumske baterije (kapacitet 16 kW) i sinhroni elektromotor. „Pežoov” mališan je planiran kao drugi automobil u porodici, zbog čega je njegova budućnost u Srbiji neizvesna. Tačnije, „jon” je predviđen za gradsku vožnju, iako francuski proizvođač tvrdi da je autonomija s jednim punjenjem baterija čak 150 kilometara. Podatak se, međutim, odnosi na idealne uslove kojih u metropolama nema, zbog čega su testovi pokazali da je život baterije upola kraći.
Električni automobili polako se probijaju na naše tržište, a poslednja premijera je „pežo jon”, koji je kompanija „Verano motors” predstavila na Beogradskom salonu.
„Jon” je brat blizanac modela „micubiši iMiev” i „sitroena C zero”, a zanimljivo je da se „francuz na struju” sklapa u Japanu, gde se proizvode litijumske baterije (kapacitet 16 kW) i sinhroni elektromotor.
„Pežoov” mališan je planiran kao drugi automobil u porodici, zbog čega je njegova budućnost u Srbiji neizvesna. Tačnije, „jon” je predviđen za gradsku vožnju, iako francuski proizvođač tvrdi da je autonomija s jednim punjenjem baterija čak 150 kilometara.
Podatak se, međutim, odnosi na idealne uslove kojih u metropolama nema, zbog čega su testovi pokazali da je život baterije upola kraći.
Ipak, i autonomija od 50-60 kilometara je dovoljna za svakodnevnu gradsku torturu.
Potrebno je između šest i osam sati da se baterija maksimalno dopuni ako koristite kućnu utičnicu (220 volti). Dužina kabla za punjenje je 15 metara.
Kao brže rešenje nude se i specijalne stanice (380 volti) pomoću kojih za 30 minuta možete da bateriji vratite 80 odsto kapaciteta.
Vožnja je polje na kojem „jon” fascinira sve koji se nađu za volanom. Posle nekoliko minuta privikavanja na odsustvo zvuka motora, vožnja počinje da predstavlja zadovoljstvo.
„Pežo jon” se očekivano lagano vozi, a iako je uzan (1,31 metar) i visok (1,6 metara), prilično je stabilan u oštrijim manevrima. Savet je ipak da ne preterujete u egzibicijama. Na papiru, „jon” je četvorosed, ali u drugi red sedišta mogu da se smeste samo deca.
Pogon se prenosi na zadnje točkove koje pokreće elektromotor snage 47 kilovata (63 KS) i ubedljivih 180 Nm maksimalnog obrtnog momenta.
Klasičan menjač ne postoji, tako da ručica između sedišta služi samo za izbor smera kretanja.
Vozač, umesto klasičnog obrtomera, preko specijalnog indikatora prati potrošnju i može da prilagodi uslove kretanja kako bi sačuvao bateriju.
„Jonova” jača strane je i elastičnost, pa od 30 do 60 km/h ubrzava za 3,5 sekundi, a od 80 do 120 km/h za 13 sekundi, i pored težine od 1,1 tone.
Prema zvaničnim podacima, „pežo jon” na 100 pređenih kilometara umerene vožnje potroši 17,2 kilovat-sati električne energije koji vlasnika koštaju oko 150 dinara.
Pri maksimalno agresivnoj vožnji, potrošnja skače na 32,5 kWh, odnosno 250 dinara.
Električni „jon” ne emituje štetne gasove, ali prilikom proizvodnje jednog kilovat-sata električne energije u elektranama emituje 575 grama ugljen-dioksida.